Przed przedsiębiorcami na całym świecie najtrudniejszy czas, w jakim było im prowadzić biznes. Największe światowe autorytety w dziedzinie finansów i ekonomii ostrzegają, że to będzie recesja jak w latach 20 w Stanach Zjednoczonych. Czy jest jakikolwiek sposób, żeby sobie pomóc, utrzymać swój biznes i zatrudnionych pracowników?
Wydawać by się mogło, że w związku z niewystarczającą pomocą oferowaną przedsiębiorcom przez rządzących, nie ma narzędzi, które pomogły by w tak trudnej sytuacji. Jest jednak jedna uniwersalna zasada, która sprawdza się w biznesie zawsze, bez względu na okoliczności – to etyka.
Klucz do powodzenia.
Bolączką zdecydowanej większości przedsiębiorców, jeszcze bardziej niż na co dzień, stała się teraz płynności finansowa. Nadszedł czas, kiedy naprawdę nie można bać się upominać o własne pieniądze, bo to przecież od terminowych płatności zależeć będzie, czy nasza firma będzie miała chociaż szansę na stosunkowo normalną działalność, bez nadmiernej redukcji etatów czy wynagrodzeń. W pełni zrozumiale jest, że w każdej branży wygląda to inaczej i trudno silić się na uogólnienia, jednak kluczem do powodzenia, będzie partnerskie podejście. Przypominajmy naszym kontrahentom o płatnościach w ramach prewindykacji. Jeżeli nie mamy wykwalifikowanego pracownika zajmującego się windykacją w firmie, zlećmy to profesjonalistom. Kontrolujmy i monitorujmy terminy płatności, ustalajmy z naszymi partnerami biznesowymi takie terminy dostawy, zapłaty czy świadczenia usługi, które są dla obu stron możliwe do zrealizowania i co niezwykle ważne, płaćmy nasze zobowiązania na czas. Każda płatność dokonywana w gospodarce to część ogromnego łańcucha – od naszego indywidualnego podejścia zależy naprawdę wiele. Windykacja i negocjacja to pojęcia mające cały ogrom wspólnego pola działania. Trudno wyobrazić sobie skuteczną, rzetelną windykację bez negocjacji, bo przecież windykacja to nic innego, jak dochodzenie należności po wynegocjowaniu akceptowalnej formy, rat czy terminu dogodnego zarówno dla wierzyciela jak i dłużnika. Dobrze, uczciwie prowadzone negocjacje są tak naprawdę kluczem do efektywnej windykacji a także środkiem prewencyjnym do uniknięcia windykacji i kontynuowania współpracy na renegocjowanych, dogodnych dla obu stron warunkach.
Efektywna windykacja nie pali za sobą mostów.
Efektywna windykacja nie pali za sobą mostów. Jest natomiast takim elementem dbania o finanse w firmie, który daje poczucie bezpieczeństwa nie tylko naszej strukturze, ale także naszym kontrahentom. Na każdym etapie współpracy z kontrahentem należy monitorować nasze zobowiązania – celem takiego działania jest unikanie powstawania przeterminowanych zobowiązań.
Nie ma jednego, dobrego terminu na zlecenie działań windykacyjnych profesjonalnej firmie zewnętrznej, bo zależy to w głównej mierze od struktury naszej organizacji. Jeśli nie mamy wykwalifikowanych w tej dziedzinie pracowników, zlećmy te działaniu zanim zobowiązania staną się wymagalne, już na etapie monitoringu faktur. Jeśli pracownicy radzą sobie z monitoringiem ale prowadzenie profesjonalnych rozmów o powstałym zadłużeniu nie są już w ich kompetencji, zlećmy windykację należności po 30 dniach od wymagalności płatności. Przy Polskim Związku Zarządzania Wierzytelnościami działa bezpłatna infolinia dla przedsiębiorców, w której eksperci rynku odpowiadają na pytania dotyczące wierzytelności. Od osób z firm rekomendowanych przez Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami pozyskać można cenne wskazówki jak dbać o płynność finansową w firmie w tak nietypowych okolicznościach.
Odpowiednie narzędzia.
Szukajmy też narzędzi, które nasze wewnętrzne działania windykacyjne oraz pracowników będą wspierać w tych niezwykle ciężkich czasach. Dla firm, które mają swoje wykwalifikowane działy windykacji, choćby jednoosobowe, Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami przygotował program „Certyfikowany Dział Windykacji”. Firmy, które zdecydują się na przystąpienie do programu, po przeprowadzeniu krótkiego audytu wewnętrznych procedur, otrzymają Certyfikat będący potwierdzeniem, że windykacja w ich strukturach odbywa się zgodnie z najlepszymi rynkowymi praktykami. Pozwoli również na szkolenie pracowników i podnoszeniu ich kwalifikacji, a docelowo na pewno przyczyni się do zwiększenia efektywności pracy działu.
Pewnym jest, że w niepewnych czasach odzyskiwanie należności będzie niezwykle trudne – będzie jednak absolutnie niezbędne. Stawiajmy na pełen profesjonalizm, który przyczyni się do efektywności odzyskiwania należności ale także pozwoli utrzymać dobre relacje biznesowe z naszymi kontrahentami. Cel, który powinien nam wszystkim przyświecać, to możliwie jak najszybszy powrót do nowej normalności, a jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu, będzie przywrócenie w gospodarce płynności finansowej.
Autor: Piotr Badowski, Prezes Zarządu Polskiego Związku Zarządzania Wierzytelnościami dla Gazety Finansowej.